Woda w butelkach

Jaką wodę w butelkach pijemy najchętniej?

Woda w butelkach to jeden z podstawowych produktów w polskich gospodarstwach domowych – 97% Polaków przynajmniej raz kupiło wodę w butelce. W 2021 roku Polacy kupili 55% wody niegazowanej i 45% gazowanej. Trzy najczęściej wybierane w butelkach to Cisowianka niegazowana 1500 ml, Żywiec Zdrój niegazowany 1500 ml oraz Muszynianka naturalnie gazowana 1500 ml.

 

Jakie są rodzaje wody pitnej w butelkach?

Najbardziej znane rodzaje wody w butelkach to:

  1. Naturalna woda mineralna – woda pochodząca z naturalnych źródeł, zawierająca różne składniki mineralne
  2. Woda źródlana – woda pochodząca ze źródła (stąd jej nazwa), może być naturalna lub uzdatniona chemicznie
  3. Woda alkaiczna – woda o podwyższonym pH, która ma działanie neutralizujące i może być stosowana jako środek profilaktyczny
  4. Woda lecznicza – woda pochodząca z naturalnych źródeł i zawierająca różne składniki mineralne, przeznaczona do picia i stosowana w celach leczniczych lub profilaktycznych.
  5. Woda destylowana – woda oczyszczona przez destylację, czyli proces polegający na odparowaniu i skropleniu wody, który usuwa większość zanieczyszczeń i minerałów
  6. Woda ozonowana – woda, która została poddana procesowi ozonowania, czyli wtłaczaniu ozonu w wodę w celu jej dezynfekcji
  7. Woda zjonizowana – woda, która została poddana procesowi zjonizowania, czyli podziałowi na jony dodatnie i ujemne. Zjonizowana woda jest uważana za bogatszą w minerały i lepiej przyswajalną przez organizm
  8. Woda zmineralizowana – woda, która została uzupełniona o dodatkowe minerały w celu poprawienia jej składu chemicznego i smaku.

 

sklad wody w butelce

Co oznacza woda niegazowana w butelkach?

Zarówno na butelce naturalnej wody mineralnej jak i wody źródlanej jest informacja dotycząca stopnia nasycenia dwutlenkiem węgla (CO₂). Woda niegazowana w butelkach to woda nienasycona CO₂.

 

Co to jest odgazowana woda w butelkach?

Woda w butelkach całkowicie odgazowana lub woda częściowo odgazowana to woda nasycona naturalnym dwutlenkiem węgla, która została całkowicie lub częściowo pozbawiona tego gazu metodami fizycznymi.

 

Jakie informacje zawiera etykieta wody w butelkach?

Informacje na etykiecie naturalnej wody mineralnej w butelkach PET:

  •  nazwa handlowa
  • informacje dotyczące zawartości charakterystycznych składników wody w litrze
  • ogólna zawartość rozpuszczonych składników mineralnych
  • nazwa otworu lub otworów tworzących ujęcie oraz ich położenia
  • nazwa producenta wody butelkowanej oraz miejsce produkcji, informacje o zastosowanych procesach technologicznych
  • w przypadku wód zawierających ponad 1,5 mg fluorków w litrze, informację na etykiecie: „Zawiera ponad 1,5 mg/l fluorków. Nie powinna być regularnie spożywana przez niemowlęta i dzieci poniżej 7 roku życia” 

 

Co oznaczają informacje o składzie wody?

Dodatkowe oznaczenia na naturalnej wodzie mineralnej w butelkach:  

  • „Zawiera wodorowęglany” – gdy zawartość wodorowęglanów jest wyższa od 600 mg/l
  • „Zawiera siarczany” – gdy zawartość siarczanów jest wyższa od 200 mg/l
  • „Zawiera chlorki” – gdy zawartość chlorków jest wyższa od 200 mg/l
  • „Zawiera wapń” – gdy zawartość wapnia jest wyższa od 150 mg/l
  • „Kwasowęglowa” – gdy zawartość naturalnego dwutlenku węgla w wodzie przy ujęciu jest wyższa od 250 mg/l
  • „Zawiera fluorki” – gdy zawartość fluorków jest wyższa od 1 mg/l
  • „Zawiera magnez” – gdy zawartość magnezu jest wyższa od 50 mg/l
  • „Zawiera żelazo” – gdy zawartość żelaza dwuwartościowego jest wyższa od 1 mg/l
  • „Zawiera sód” – gdy zawartość sodu jest wyższa od 200 mg/l
  • „Odpowiednia dla przygotowania żywności dla niemowląt” – pod warunkiem, że w wodzie zawartość sodu lub chlorków nie jest wyższa od 20 mg/l, fluorków, azotynów i azotanów nie jest wyższa niż odpowiednio 0,7 mg/l, 0,02 mg/l i 10 mg/l
  • „Odpowiednia dla diety ubogiej w sód” – gdy zawartość sodu jest niższa niż 20 mg/l

 

Warto wiedzieć

  • Wybieraj wody pochodzenia podziemnego, które zawierają kilkadziesiąt pierwiastków chemicznych, w tym te pełniące funkcje katalityczne w procesach ustrojowych, oraz makroskładniki niezbędne dla podstawowych funkcji życiowych, takich jak wapń, magnez czy sód. Informacje typu zawiera wapń” i/lub „zawiera magnez”, „z niską zawartością sodu” są widoczne na etykiecie butelki
  • Wody zawierające od ok. 200 mg/l do ok. 600 mg/l rozpuszczonych składników mineralnych w zrównoważonych stężeniach są odpowiednie do picia w celu racjonalnego uwodnienia organizmu i jego prawidłowego funkcjonowania. Przykładowo naturalne wody mineralne średniozmineralizowane zawierają 500-1500 mg/l,  wysokozmineralizowane powyżej 1500 do 4000mg/l
  • Wody z niską zawartością sodu i chlorków (< 20 mg/l) są odpowiednie dla osób stosujących dietę niskosodową oraz dla małych dzieci i niemowląt.

 

Woda gazowana w butelkach jest dostępna w trzech wariantach:

  • niskonasycona CO, do 1500 mg CO/l
  • średnionasycona CO, 1500-4000 mg CO/l
  • wysokonasycona CO₂, powyżej 4000 mg CO/l 

 

ile pić wody

Ile wody dziennie pije człowiek?

Dziennie człowiek spożywa od 1.7 do 2.6 litra wody, w tym od 1.2 do 1.5 litra w postaci płynów a resztę w postaci pokarmów, takich jak warzywa czy owoce. Jednocześnie, w trakcie oddychania i pocenia oraz  załatwiania się człowiek traci od 2 do 2.4 litra na dobę. 

 

Jak uniknąć odwodnienia?

Odwodnienie powoduje rozdrażnienie, bezsenność, utratę apetytu, osłabienie fizyczne a nawet czasem zaczerwienienie skóry. Aby uniknąć odwodnienia należy systematycznie pić wodę w ciągu całego dnia (w małych porcjach jednorazowych)  w ilości: dorośli 2-4 % masy ciała, dzieci 10-15 % masy ciała. Jest to ważne z uwagi na to że organizm nie potrafi „magazynować zapasu” wody. 

 

Jaka jest najlepsza woda w butelce na trening?

Najlepszy rodzaj wody na trening to woda wysoko zmineralizowana, czyli zawierająca powyżej 1500mg składników mineralnych na litr.

 

Ile pić wody w na treningu?

Przy intensywnym treningu dzienne zapotrzebowanie na wodę wzrasta dwukrotnie z 2 do 4 litrów na dobę.  Szczególnie w podwyższonej temperaturze powietrza tracimy znacznie więcej wody zarówno drogą oddechową jak też przez pocenie. Jednocześnie z potem wydalane są z organizmu elektrolity, w tym chlorki i sód co dodatkowo zaburza funkcje życiowe. Aby pożądane dla zdrowia składniki odżywcze, wprowadzane z wodą, działały znacząco na organizm, należy pić wodę systematycznie. 

 

jaka woda na trening

Czy pól litra wody w butelce wystarczy na trening?

Wypicie pól litra wody butelkowej podczas intensywnego treningu nie jest wystarczające. Zaspokojenie odczucia pragnienia następuje przez picie systematyczne, po wypiciu co najmniej 2 litrów wody małymi porcjami w ciągu następnej doby. Chwilowe zaspokojenie pragnienia nie świadczy o wystarczającym uzupełnieniu wody.